Wij gebruiken cookies om de website naar behoren te laten werken en te analyseren. Lees meer over ons Cookie en Privacybeleid.

De Rotterdamse Rijnhaven wordt deels gedempt voor woningen en een stadspark

visual

De Rotterdamse Rijnhaven wordt deels gedempt voor woningen en een stadspark

Woningen, een park, wandel- en fietspaden over het water en een stadsstrand: Rotterdam heeft de knoop doorgehakt over de toekomst van de Rijnhaven. In 2024 hoopt de gemeente te beginnen met de transformatie.

Het plan voor een jachthaven, de voorkeur van de bewoners van de Wilhelminaplein, is dus van de baan. Net als het plan van een groot drijvend zonnepark. Maar wat komt er dan wél in de nu nog vrijwel verlaten stadshaven? In elk geval een flink aantal woningen. Tussen de Posthumalaan (het verlengde van de Erasmusbrug) en het water worden 2.000 tot 2.500 woningen gebouwd in grote torens van soms wel 200 meter hoogte; Skyline Posthumalaan. 20 procent wordt sociale woningbouw. In de plint van de woontorens is ruimte voor horeca, kleine winkels en cultuur.

Een derde van het water in de Rijnhaven wordt gedempt. Niet alleen om ruimte te bieden aan de woontorens, maar ook voor een stadspark van 18 hectare. Het groen komt rondom langs het water te liggen: vóór de nieuwbouwtorens op de Posthumalaan komt een park dat langzaam afloopt naar het water.

Aan de kades van Katendrecht en de Wilhelminapier komen twee langgerekte drijvende parken, omzoomd met riet. Aan de kant van de Posthumalaan is bovendien ruimte voor een heus stadsstrand. Of er ook gezwommen kan worden, is nog niet bekend. Dat hangt onder andere af van de kwaliteit van het water en de getijden. Varen, peddelen of suppen is natuurlijk wel mogelijk. Een fiets- en voetpad loopt dwars over het water; de Havenpier. Dit pad verbindt Katendrecht met het plein voor het Nieuwe Luxor.

De wens om de Rijnhaven te ontwikkelen bestaat al jaren. Het water heeft geen havenfunctie meer en is nu vrijwel ongebruikt. „Er gebeurt niet veel meer”, constateert wethouder Bas Kurvers (bouwen, VVD) in het plan. In 2015 werd de ontwikkeling van de stadshaven aanbesteed, maar dat leverde volgens de gemeente niet het gewenste resultaat op. In 2018 maakte de gemeente een ambitiedocument. Dat leverde ook verschillende voorstellen op, zoals de jachthaven. Dat plan haalt het dus niet, dit plan is vooral een uitwerking van de eerdere ambities.

De facelift van de haven moet niet alleen meer woningen en groen opleveren, maar het heeft nóg een belangrijke functie. De Rijnhaven 2.0 wordt eigenlijk een nieuw deel van het stadscentrum, zegt Kurvers. „Zo worden noord en zuid sterker met elkaar verbonden.”

Opknapbeurt

De vele nieuwe woningen en het park zullen ook meer bezoekers en bewoners trekken: hoe kunnen zij het gebied straks bereiken? Net als in de andere plannen van dit college speelt de auto daarbij een ondergeschikte rol. Onder de torens komt een parkeergarage, maar het liefst met zo weinig mogelijk plekken. De Posthumalaan, nu nog een doorgaande verkeersader, moet dezelfde sfeer krijgen als de Coolsingel. „Een stadsboulevard, met meer ruimte voor voetgangers en fietsers en een goede doorstroom voor (bestemmings)verkeer”, staat in het masterplan.

Tegelijkertijd krijgen metrostations Wilhelminapier en Rijnhaven een opknapbeurt. Ook komen hier deelfietsen, deelscooters en ruimte voor postpakketjes. Vervoer over water is vanaf de stations goed bereikbaar.

Het college heeft de koers vastgesteld, maar hoe gaat het nu verder? Voordat de eerste paal de grond of het water in kan, moet de gemeenteraad haar goedkeuring geven. Daarna moet het plan verder worden uitgewerkt. In het plan staat wel dat mogelijk dit jaar al begonnen wordt met het dempen van het water. „Het doel is deze werkzaamheden zo snel mogelijk uit te voeren omdat het ná het aanbrengen van het zand bijna drie jaar duurt voordat de bodem voldoende is ingeklonken en het terrein bouwrijp is.” In 2024 kan dan begonnen worden met bouwen.

De eerste grote verandering in de Rijnhaven is echter dit najaar al te zien. Voor Lantaren Venster komt het drijvende, houten gebouw van de Global Center on Adaptation van de Verenigde Naties, met mogelijk een drijvend zwembad.

Bron: NRC De Rotterdamse Rijnhaven wordt deels gedempt voor woningen en een stadspark

Rotterdam